2
3
5
locaties
2
6
0
2
8
parkeerplaatsen

Parkeergarage Insulindeplein

Terug naar overzicht
De gemeente Rotterdam heeft de eerste volautomatische openbare parkeergarage in gebruik genomen. De parkeergarage ligt aan het Insulindeplein in Rotterdam Noord en is ontworpen door Architectenbureau Paul de Ruiter.
Insulindeplein Parkeergarag

Parkeergarage Insulindeplein

De garage biedt plek aan 140 auto’s en is bestemd voor zowel bewoners als omliggende bedrijven.

ParkXS® aansturing

Schmit heeft voor dit project het zelf ontwikkelde ParkXS® systeem geleverd. 
ParkXS® is naar wens aangepast en geïmplementeerd en stuurt het volauto-
matische parkeersysteem aan.
Een bestuurder kan zich aan- en afmelden door middel van een door Schmit geleverd abonnementenpas. Met deze pas krijgt de bestuurder ook toegang tot het entreegebouw.

Transparant entreegebouw

Voor de ondergrondse automatische parkeergarage heeft Architectenbureau Paul de Ruiter een transparant entreegebouw ontworpen. In dit gebouw zorgt een ‘parkeerrobot’ ervoor dat de auto ondergronds wordt weggezet of opgehaald en de eigenaar veilig kan in- en uitstappen.

Ondergronds

Met de gerealiseerde parkeergarage is de parkeerdruk op de omliggende wijk sterk verminderd. Een voordeel van een automatisch parkeersysteem is dat in de benodigde bouwput tot een derde meer auto’s gestald kunnen worden, dan in een traditionele parkeergarage. Door de parkeergarage ondergronds te realiseren, is bovenop de garage ruimte voor een plein met groen- en speelvoorzieningen.

Veiligheid

Bij de twee entrees tot de ondergrondse parkeergarage is een transparante gevel toegepast die vanuit de garage zicht biedt op het plein en omgekeerd. De volledig glazen gevel heeft een subtiel spiegelend effect waardoor het dak lijkt te zweven, verklaart het architectenbureau. Overdag is het gebouw hierdoor één met haar omgeving, ’s avonds is het gebouw volledig transparant en goed verlicht waardoor de auto’s ook dan op een sociaal veilige manier ondergronds kunnen worden geparkeerd.

Besparing

Naast het efficiënte gebruik van de beschikbare ruimte heeft deze parkeergarage het voordeel dat er geen portier nodig is. Ook wordt er bespaard op verlichting en klimaatinstallaties, omdat er geen mensen in het ondergrondse deel aanwezig zijn.

Foto’s: Pieter Kers Bron: architectenweb.nl